24. 7. 2023
Tisková zpráva
Mezi tato doporučení patří spolupráce se specialisty, certifikovanými hodnotiteli, již od formulace zadávacího řízení po celou dobu hodnocení nabídek, možnost tržní konzultace, stanovení konkrétních cílů komunikační kampaně a použití dat výzkumných agentur pro kvalitní nastavení klíčových indikátorů výkonu kampaní. Zároveň AKA vydává doporučení i pro agentury, které nabídky do tendrů podávají.
Pravidelné roční setkání odborných certifikovaných hodnotitelů AKA, poradců, kteří pomáhají zadavatelům z veřejné i komerční sféry vybrat kvalitní dodavatele komunikačních projektů, je pro poradce povinné a slouží ke shrnutí zkušeností za předchozí období, k definování největších problémů v oblasti tendrů a pro přípravu hlavních doporučení jak pro zadavatele, tak i pro agentury.
Podle členky Prezidia asociace Lucie Češpivové „se od vzniku projektu v gesci Asociace komunikačních agentur v roce 2015 podíleli odborní poradci na přípravě mnoha zadávacích řízení, nebo se jako odborní hodnotitelé stali členy hodnotících komisí. Důležitým efektem celého projektu je i předávání zkušeností zadavatelům tak, aby mohli zkušenosti poradců zohlednit ve své další praxi.“
Aktuální doporučení AKA pro zadavatele vzešlá z evaluace 2023 najdete ke zhlédnutí i stažení zde.
Za dobu, kdy se oborové asociace tématem zabývají, existuje mnoho dobrých příkladů kvalitních zadávacích řízení. Odborní hodnotitelé doporučují zadavatelům, aby se úspěšnými projekty inspirovali. Ať už jde o tendry z komerční sféry v duchu pravidel Férového tendru https://www.ferovytendr.cz/ nebo o projekty zkušených veřejných zadavatelů, jakými jsou například SZIF kampaně na značení kvalitních potravin, MMR Odbor publicity a evaluací fondů EU, ČSÚ kampaň na sčítání lidu a další.
Výrazně pak převládá poptávka od zadavatelů veřejné správy, případně od zadavatelů, kteří musí výběr dodavatele podřídit pravidlům Zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ). Pro tyto účely složila velká část odborných hodnotitelů certifikační zkoušku z pravidel ZZVZ. Samozřejmostí je také dodržování etického kodexu, transparentnost a dodržování všech zákonných požadavků.
Kromě všeobecného poradenství jsou pak v seznamu zařazeni i specialisté na specifické oblasti komunikace, za jejichž odbornost ručí gestoři/odborníci, případně odborné asociace, jako jsou APRA za oblast Public relations a SIMAR za oblast výzkumu trhu a veřejného mínění.
Tiskovou zprávu v plném znění najdete zde: TZ_Doporučení_certifikovaných_hodnotitelů