21. 11. 2024
Novinka
Z výzkumu Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace Public Relations (APRA), v němž se 60 vedoucích představitelů reklamních a PR agentur vyjadřovalo k současným i budoucím výzvám oboru v projektu Ministerstva kultury ČR Národního mapování přínosu kulturních a kreativních průmyslů, vyplynuly tři klíčové informace:
Další výsledky zveřejníme na workshopu AKA 26. listopadu
„Po dvou letech od představení ChatGPT, které spustilo masivní přerod oboru, už tu není ani strach, ani nerealistická očekávání od nové hračky. Agentury pragmaticky očekávají transformaci oboru,“ říká k první vlně výsledků výzkumu ředitelka AKA Kateřina Hrubešová. Další výsledky zveřejníme na workshopu AKA 26.11.
A nyní jen stručně to, co najdete v tiskové zprávě níže.
AI nástroje používá 95 % agentur, ve smlouvách s klienty využívání AI ošetřila už skoro polovina. Prakticky všechny reklamní a PR agentury oslovené v rámci Národního mapování socioekonomického přínosu reklamního průmyslu už AI začalo nejen testovat, ale i využívat. Alespoň na některou z činností používá AI 95 % reklamních a PR agentur, a to zejména k tvorbě obsahu, na překlady, při úpravách messagingu, na datové analýzy a přepis mluveného slova. Jen dvě firmy ze šedesáti se AI vyhýbají. Důvodem je to, že chtějí klást důraz na lidskou kreativitu a tím se chtějí odlišit.
Agentury dále uvedly, že z důvodů rozmachu AI propouští jen málokdo, i když poptávka po některých dodavatelích slábne. Jedním z nejčastěji citovaných dopadů z AI v posledních dvou letech byl strach ze ztráty pracovních pozic. Jen necelá desetina českých agentur propouštěla v důsledku nástupu nových nástrojů. Dopad to mělo spíše na externí spolupracovníky – už nepotřebují agentury na překlady, ubývá práce pro DTP a grafiky, poptávky po animátorech a ilustrátorech storyboardů. Zatímco v PR agenturách dopady nijak velké nejsou, v reklamních agenturách mnohem častěji převáděli pracovníky na jiné pozice a některé naopak najímali a zaváděli pozice nové. Reklamní průmysl se restrukturalizuje a tento trend bude v dalších letech ještě sílit.
Agentury očekávají, že některé pozice zaniknou: copywriteři, grafici, a zejména rutinní práce, které se týkají hlavně juniorních pozic. Změní se tedy struktura pozic a pravděpodobně i poptávané dovednosti, protože agentury se budou moci zaměřit na kreativní procesy a strategickou práci. AI zkrátí přípravné fáze projektů, zlepší kvalitu výstupů a umožní agenturám udržet ceny, pracovat pro více klientů bez nutnosti navyšování počtu zaměstnanců.
Stále však v agenturách převládá názor, že lidský faktor zůstane klíčový, zejména pro originalitu nápadů a dohled nad výsledky. „I když ubude rutinních úkolů, pořád tu zbývá hodně strategické a kreativní práce. Nebude třeba se trápit s prezentacemi a reporty. Tím více času a kapacity mohou věnovat koncepční, kreativní a strategické práci, kterou zatím umělá inteligence nenahradí. Zvláště v PR expert nadále hraje klíčovou roli a AI zůstane jen pomocníkem,“ doplňuje Marek Hlavica, ředitel APRA.
Celou tiskovou zprávu si můžete přečíst a stáhnout ZDE.
A pokud Vás téma AI zajímá, pak máte ještě posledních pár dní na to se přihlásit na náš workshop 26.11.2024.